Wir weinen nicht, wir singen

One morning, Jakob informed his wife, Elsie, that he had had a dream. What kind? she wanted to know. God, he explained, had asked him to buy two donkeys. His wife objected that their budget for obeying divine commands received in dreams was limited. But Jakob von Staden did the Lord’s bidding. He borrowed money, ac- quired two donkeys, built a cart out of old boards and junk, hitched the donkeys to it, and asked some passing tourists if they wanted a tour of his village or his township. Jakob’s donkey cart tours have been a highlight of Nieu-Bethesda ever since. The town in the Great Karoo, near the Sneenberg Mountains and far from the usual tourist routes, has a legendary reputation as an artists’ colony. Every year thousands of travelers make the pilgrim- age to see the eerie “owl house.” The artist Helen Martins worked for decades up until she died, at turning her home and garden into a unified artwork of spiritual significance. The countless cement sculptures of owls and caravans of camels were inspired by religions and cultures from around the world. Today her house is open to the public. Jakob now has six donkeys and two donkey carts. Sometimes a coach as well, for the brides and grooms he escorts to weddings or candlelight dinners at the Ganora Guest Farm. Sheep producer Jan-Peet Steynberg found his personal paradise there several years ago. The Karoo has strict rules for farmers like him: one sheep per hectare, around two and a half acres. The semi-arid landscape can give nothing more. Except when its stones begin to speak. J.P. is an enthusiastic amateur paleontologist. His seven-thousand-hectare ranch is home to fossils hundreds of millions of years old. When Jakob brings him new guests, he likes to tell them, “Give me a day, When Stones Speak Farmer Jan-Peet Steynberg and Jakob‘s dream Wenn die Steine reden Farmer Jan-Peet Steynberg und Jakobs Traum „Elsie“, sagte Jakob eines Morgens zu seiner Frau, „ich hatte ei- nen Traum.“ – „Einen Traum, was für einen Traum?“ – „Gott sprach zu mir. Er sagte, ich müsse zwei Esel kaufen.“ – „Ach Mann, du und deine Träume, wir haben kein Geld für deine Träume.“ Aber Jakob van Staden tat, wie „my Lord“ ihn gehei- ßen hatte. Er lieh sich Geld, kaufte zwei Esel, baute aus alten Brettern und Schrott einen Karren, spannte die Esel davor und fragte ein paar Touristen, ob er sie durch sein Dorf und sein Township fahren dürfe. Seitdem sind Jakobs „donkey cart tours“ eine Attraktion in Nieu Bethesda. Das pittoreske Künstlerdorf in der Halbwüste der Großen Karoo am Fuß der Schneeberge, ab- seits der großen Touristenrouten, genießt einen legendären Ruf. Denn jährlich pilgern ein paar tausend Reisende zu einem ge- heimnisvollen Eulenhaus. Hier hatte die Künstlerin Helen Mar- tins bis zu ihrem Tod aus ihrem Haus und Garten ein spirituelles Kunstwerk geschaffen: Skulpturen von Eulen und Kamelkarawa- nen, geformt aus Zement, inspiriert von Religionen und Kultu- ren aus aller Welt. Heute ist das Haus ein Museum. Jakob besitzt jetzt sechs Esel und zwei donkey carts. Manchmal auch eine Kutsche. Dann, wenn er Brautpaare zur Heirat und zum Candle Light Dinner auf die nahe Ganora Farm fährt. Dort hat der Schafzüchter Jan-Peet Steynberg vor ein paar Jahren sein Paradies gefunden. Für Farmer wie ihn gilt in der Karoo eine sim- ple Regel: ein Schaf, ein Hektar. Mehr gibt die Halbwüste nicht her. Es sei denn, die Steine beginnen zu sprechen. Denn J.P. ist auch begeisterter Hobby-Paläonthologe. Auf seinen 7000 Hekt- ar Land liegen Millionen Jahre alte Fossilien. Seinen Gästen, die auch Jakob ihm ankarrt, sagt er deshalb gerne: „Gib du mir ei-

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