She can get pretty worked up. If she had her way, she would climb on a bulldozer and get rid of all the trash and the flimsy shacks made of boards and rusting metal all by herself. Then she would organize a few hundred thousand cinder blocks and sacks of ce- ment and build proper homes with electricity, running water, and tidy backyards, where people could live. With an emphasis on “live,” as in the kind of life she has. Now aged seventy, Rose has yet to get her way. Life remains a work in progress. But when she reaches for the phone to raise money in support of her plans, she can be very persuasive. Her spiel goes roughly like this: “Hello, Sir! This is Rosemarie in Cape Town. Is your company already sponsoring a program for the needy? Not yet? Well, you are now!” Resistance is futile. Rose comes from a prosperous neighborhood of single-family homes, Florence from the troubled township of Nyanga. For fifteen years, they have cooperated on a dream: putting Nyanga’s kids through school. Florence founded a school in the 1980s with the help of a few doz- en mothers and fathers. None of them had money, but they all had a vision and an idea. They found a ramshackle shed in an empty stretch of the Cape Flats and simply moved in, declaring it their new school building. The roof was like a sieve, so instead of tuition pay- ments, parents were asked to contribute one piece of corrugated roofing per child they planned to enroll – as doors, for the holes in the roof, against the rain. Today the Mvula Independent School stands on a solid foundation. It has grown to include sports facili- ties, a cafeteria, a sewing room, child care services, a health clinic, and classrooms for 683 rambunctious, industrious pupils. Ruth Sie kann ziemlich ener- gisch werden. Am liebsten würde sie den ganzen Müll, die Bretter- und Wellblechbuden, diese Shacks, mit ein paar Bulldozern höchst- persönlich verschwinden lassen. Dann ein paar hunderttausend Säcke Zement und Backsteine organisieren und ordentliche Häuser mit Strom, fließend Wasser und kleinen Gärten bauen, in denen Menschen leben können. Die Betonung liegt auf „leben“. Ein Leben, wie sie es leben darf. Das hat sie nicht geschafft. Bei Rosemarie möchte man sagen, noch nicht. Wenn Rose mit ihren 70 Jahren zum Telefon greift, um Spenden für ihre Ideen zu sam- meln, klingt das ziemlich überzeugend, etwa so: „Hallo Sir, hier spricht Rosemarie aus Kapstadt. Haben Sie in Ihrem Unterneh- men schon ein Hilfsprogramm für sozial Schwache? Nein, noch nicht? Jetzt haben Sie eines!“ Widerspruch ist zwecklos. Rose aus dem vornehmen Villenviertel von Kapstadt und Flo- rence aus dem Township Nyanga haben seit 15 Jahren einen ge- meinsamen Traum: Ihre Kids und ihre Grundschule in Nyanga. Florence hatte sie gegründet. In den 1980er Jahren. Mit ein paar Dutzend Müttern und Vätern. Keiner hatte Geld, aber jeder eine Vision und eine Idee. Irgendwo in den Cape Flats haben sie eine alte leer stehende Baracke einfach besetzt und zum neuen Schul- haus erklärt. Das Dach war löchrig wie ein Sieb. Statt Schulgeld mussten die Eltern pro Kind, das sie zum Unterricht schicken wollten, ein Stück Wellblech organisieren – für die Türen, die Löcher und gegen den Regen. Heute steht die Mvula-Primary School und sie ist gewachsen. Sportplatz, Küche, eine Näherei, Zwei Frauen – ein Traum/Two Women – one Dream Florence und Rose bauen eine Schule/Florence and Rose build a school