Junior Singo is out of breath from running down the quay in Kalk Bay on the Cape Peninsula in rubber boots. Five times in a row, he sprints out to meet his girlfriend as the script requires. The camera dolly – a jeep – trundles along in front of him. But the scene still fails to look the way Stefanie Sycholt wants it. Junior Singo has the role of Themba. It means “hope.” In the film, Themba is a young soccer player who gets discovered by a white scout and ends up on South Africa’s World Cup team, “Bafana Bafana.” In a sense, the film is also the story of its writer and director. Stefanie Sycholt is a South African with German roots. Her rebelli- ous student years fell during the apartheid era, and she was advised to get out of the country for a while. She was too loud, too critical, too courageous. The regime was losing patience. So she spent a few years in Germany, at the film academy in Munich. Then she retur- ned to South Africa to make movies. But instead of immersing her- self in the glamour of the film industry, she started researching the lives of street children. She lived with them for six months. She wanted to know how it feels to sleep in a cardboard box, to be always on the move, running away from gang members who envy the few cents you scraped together begging, dodging small busi- ness owners who disperse the homeless with well-aimed kicks be- cause they fear the misery in front of their shop windows will turn off customers. The resulting film, Malunde, won numerous awards. Its protagonist, “Wonderboy,” lives and survives in the streets of Johannesburg. He leaves to look for his mother in Cape Town, a journey of a thousand miles, making friends with a middle-aged white man along the way. Junior Singo ist völlig au- ßer Atem. Er spurtet in seinen Gummistiefeln schon zum fünften Mal über die Mole in Kalk Bay auf der Kaphalbinsel. Zum fünften Mal auf dem Weg zu seiner Freundin, weil es die Story so will. Vor ihm ein Kamerawagen und die Szene ist immer noch nicht so im Kasten, wie es Stefanie Sycholt gerne hätte. Junior Singo spielt „Themba“. Themba heißt Hoffnung und es ist der Name und die Geschichte eines fußballbegeisterten Jungen, der von einem weißen Trainer entdeckt wird und es am Ende bis in die südafri- kanische Fußballnationalmannschaft Bafana Bafana schafft. Es ist ein bisschen auch die Geschichte der deutsch-südafrikani- schen Filmemacherin Stefanie Sycholt, die das Drehbuch ge- schrieben hat und Regie führt. Sie hatte während der Apartheid in ihren wilden Studentenjahren das Land, in das ihre Eltern ge- kommen waren, verlassen müssen. Zu laut war sie gewesen, zu kritisch, zu aufmüpfig, als dass das Regime seinerzeit noch län- ger tatenlos zugesehen hätte. Also ging sie für ein paar Jahre nach Deutschland, an die Filmhochschule München und später wieder zurück nach Südafrika. Statt im Glamour der Filmindust- rie lebte sie ein halbes Jahr mit Straßenkindern und drehte einen viel beachteten Film. Sie wollte wissen, wie es ist, unter Pappkartons zu schlafen. Im- mer auf dem Sprung und der Flucht vor kriminellen Gangs, die hinter den paar tagsüber erbettelten Cents her waren, oder vor herzlosen Geschäftsleuten, die wegen des Elends vor ihren Schaufenstern um die Kundschaft fürchten und die heimatlosen Themba und die Hoffnung/Hope and Themba Die Filmemacherin Stefanie Sycholt/The filmmaker Stefanie Sycholt