The music to “Amatshoba” is a dense pattern of three beats per pulse, at a furious tempo. The drummer, Lukhanyo, is four years old. When not otherwise occupied, dancing or fooling around like a typical kid, he plays music so his mother can dance. “Mama Hope” composed and choreographed “Amatshoba” for the girls she teaches at ballet schools in Gugulethu and Nyanga. The Xhosa word denotes a fly whisk made from a cow’s tail, part of the traditional insignia of a “sangoma” or spiritual healer, and the cho- reography tells a sangoma’s story: how she dances herself into a trance and communes with her ancestors, a story of awakening and joy. After rehearsing “Amatshoba,” Hope commands her students to assume poses such as arabesque, assemble, and attitude – the traditional positions of classical ballet in the heart of Cape Town’s townships. The idea for the project came from Phyllis Spira, South Africa’s pri- ma ballerina assoluta, and was carried forward after her death in 2008 by her partner Philip Boyd. Its motto since 1995: “Dance for All.” Boyd explains that the project’s aim is to heighten the self- esteem of underprivileged youth by providing a framework of op- portunities, discipline, inspiration, and energy. When his wife passed away, Boyd gave the project a subtitle in her honor: “InSPIRAtion.” Other institutions have followed his lead. Dance academies are scattered across Cape Town and the shantytowns behind Table Mountain, temples of art with facades of corrugated sheet metal. Their earliest graduates have already moved on to successful inter- national careers in dance. Lukhanyo is only four, but he looks ready to join them. Lukhanyo spielt Amatshoba. Triolen. Drei Schläge pro Beat in einem rasenden Tempo. Lukhanyo ist vier Jahre alt und wenn er nicht selbst tanzt oder tollt, trommelt er, damit seine Mutter tanzen kann. Mama Hope hat Amatshoba geschrieben und choreografiert. Es ist ein Tanz für ihre Mädchen in den Ballettschulen von Gugu- lethu und Nyanga. Amatshoba ist in der Xhosa-Sprache ein Kuh- wedel und gilt als das Ehrenzeichen einer Sangoma, einer spiri- tuellen Heilerin. Hopes Choreographie erzählt von einer Sangoma. Wie sie sich in Trance tanzt, mit ihren Vorfahren spricht, vom Erwachen und von der Freude. Wenn Amtshoba vorbei ist, ruft Hope in dem staubigen Hinterzimmer zur Ara- besque, zum Assemblé oder zur Attitude. Zu all den Figuren des klassischen Balletts mitten in Kapstadts Townships. Die Idee zu diesem Projekt kam von Phyllis Spira, der 2008 ver- storbenen Primaballerina Südafrikas, und ihrem Partner Philip Boyd. „Dance for all“ heißt es seit 1995. Es gehe, sagt Philip, um das Selbstwertgefühl der so genannten „Unterprivilegierten“. Es geht um Chancen, um Energien, um Disziplin und um Inspira- tion. Nach dem Tod seiner Frau hat er dem Projekt einen weite- ren Namen gegeben: „InSPIRAtion“, zur Erinnerung an die Grande Dame des südafrikanischen Ballett, Phyllis Spira. Und viele andere Tanzschulen haben es ihm nachgemacht. Verstreut über ganz Kapstadt und die Wellblechhütten hinter dem Tafel- berg. Die ersten Tänzer haben längst international Karriere ge- macht und Lukhanyo mit seinen vier Jahren ist auf dem besten Weg dazu. Ballet in the Township Dance teacher Hope and her inspiration Ballett im Township Tanzlehrerin Hope und ihre Inspiration