The world famous South African jazz pianist Abdullah Ibrahim – formerly known as Dollar Brand – has his own District Six stories. They are stories without words. But their harmonies echo the acoustic landscape he grew up in. Music journalists like to say they sound as if they had fallen from heaven and been dragged up from hell. Sitting at the piano in a smoky club one day, he came up with the tune “Manenberg.” It became an anthem of protest against every form of oppression. Millions danced to it in the streets of the townships. They still do, when revelers young and old in nearby Bo Kaap put on brightly colored mummer’s outfits and blackface for the “Coon Car- nival,” a festival inspired by nineteenth-century American minstrel shows, and devote the days after New Year’s to dancing, singing, and laughter. Auch Abdullah Ibrahim, Südafrikas weltberühmter Jazzpianist, früher bekannt unter dem Namen „Dollar Brand“, hat solche Geschichten über den legendären District Six erzählt. Ohne Worte, aber mit Harmonien, über die in den Musikmagazinen geschrieben steht, sie würden klingen, als kämen sie vom Him- mel und aus der Hölle. An irgendeinem Tag am Klavier in irgend- einem verrauchten Club war ihm „Manenberg“ in den Sinn ge- kommen. Das Stück wurde zu einer Hymne gegen alles, was Menschen unterdrückt. Millionen von Menschen tanzten dazu in den Straßen der Ghettos. Oder heute noch um die Jahreswende, wenn sich die Alten und Jungen im nahen Bo Kaap für den Coon Karneval schminken, ein Festival inspiriert von amerikanischen Minstrel Shows aus dem 19. Jahrhundert, bei dem jeder nur noch tanzen, lachen und singen will.